Wiadomości

KWP Gdańsk - Pomorska policja w trosce o pieszych

Data publikacji 12.02.2009

Niechroniony karoserią samochodu człowiek znajduje się na przegranej pozycji w stosunku do użytkowników pojazdów. W dobie dynamicznie rosnącej motoryzacji i powszechnego kultu dla samochodu pieszy styka się z coraz większą liczbą problemów.

Niechroniony karoserią samochodu człowiek znajduje się na przegranej pozycji w stosunku do użytkowników pojazdów. W dobie dynamicznie rosnącej motoryzacji i powszechnego kultu dla samochodu pieszy styka się z coraz większą liczbą problemów. Dominacja samochodu jest szczególnie dotkliwa w miastach, gdzie parkujące pojazdy wypierają pieszych z chodników, a ruchliwe arterie komunikacyjne stanowią bardzo trudną do pokonania barierę. Najpoważniejszym problemem pieszych są wypadki drogowe. Potrącenia pieszych z reguły kończą się ciężkimi obrażeniami lub śmiercią. PIESI SĄ 10 RAZY BARDZIEJ NARAŻENI NA ŚMIERĆ NA DRODZE NIŻ KIEROWCY.

W 2008 roku na terenie województwa pomorskiego osoby piesze uczestniczyły w 907 wypadkach drogowych, w których 86 osób poniosło śmierć, a 899 odniosło obrażenia ciała. Piesi stanowili 22 % ogółu ofiar wypadków drogowych zaistniałych w województwie pomorskim (zabitych 33 % i rannych 22 %). Zagrożenie pieszych i rowerzystów występuje we wszystkich krajach, jednak w Polsce zjawisko to przybrało wyjątkowo niepokojące rozmiary. Tymczasem średnio w krajach Unii Europejskiej tego typu wypadki stanowią od 8% do 19 % ogółu.

Najbardziej zagrożone są dzieci 6-9 letnie i starsi powyżej 75 roku życia. Obrażenia dzieci są z reguły cięższe niż w przypadku dorosłych, ale to osoby starsze mają większe problemy z rehabilitacją i odzyskaniem pełnej sprawności.

W 2008 roku policjanci ruchu drogowego ujawnili ogółem 182.418 wykroczeń, w tym 8.088 wykroczeń popełnionych przez osoby piesze (tj. 4,4 % ogółu ujawnionych wykroczeń) i 1.031 wykroczeń popełnionych przez kierujących pojazdami w zakresie naruszeń przepisów o zachowaniu się wobec pieszych (tj. 0,6 %). W przypadku wykroczeń popełnionych przez osoby piesze pouczenia zastosowano w 4861 przypadkach (60,1 %), ukarano 2671 osób mandatami (33 %) i sporządzono 556 wniosków o ukaranie (6,9 %).

Niepokojąca liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych to przede wszystkim skutek:
- nadmiernej prędkości pojazdów,
- niewłaściwego traktowania pieszych przez kierowców,
- nieskutecznej ochrony pieszych m.in. z powodu braku właściwej segregacji ruchu kołowego i pieszego.

Nie można pomijać także tu drugiego aspektu tej problematyki, a mianowicie niewłaściwych zachowań pieszych, którzy sami stwarzają zagrożenia w ruchu drogowym. Bez wątpienia do zwiększenia liczby wypadków (w zależności od pory roku) przyczyniają się m.in. zmienne i niekorzystne warunki atmosferyczne, szybko zapadający zmierzch, mgły, opady, silny wiatr, oblodzenie nawierzchni dróg, itp.

Głównymi przyczynami powstania zdarzeń z winy pieszego są:
- nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem,
- nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu,
- przebieganie przez jezdnię i przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym.

Niepokojący jest fakt, że znaczna część wypadków z udziałem pieszych zaistniało w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego z czego większość na wyznaczonym przejściu.

Kolejnym elementem, na jaki należy obecnie zwrócić szczególną uwagę jest to, że pomimo szybko zapadającego zmierzchu, poprawie uległy warunki atmosferyczne (rzadko występujące opady śniegu, temperatura powietrza powyżej 0°C).

Pomimo kalendarzowej zimy liczną grupę użytkowników dróg stanowią rowerzyści i motorowerzyści oraz motocykliści.

Celem zapobiegania wypadkom drogowym z udziałem pieszych pomorska policja przeprowadza działania edukacyjno - prewencyjne dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które mają na celu zwrócenie uwagi na zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród najmłodszych. Jej celem jest zachęcenie dzieci do poznawania zasad ruchu drogowego i bezpiecznego poruszania się na drodze. Z drugiej strony prowadzone są działania represyjne wobec relacji pieszy- kierujący .

Pomimo braku konieczności posiadania uprawnień do kierowania pieszy nie jest zwolniony z przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Mandat karny za wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych wynosi 50 zł, a w miejscach innych niż przejścia dla pieszych 100zł, nie stosowanie się do sygnałów świetlnych przez wejście na przejście dla pieszych , jeżeli sygnalizator S-5 nadaje sygnał czerwony to mandat w wysokości 100 zł .
Powrót na górę strony