Wiadomości

KWP Gdańsk - Sprzedaż Alkoholu przez Internet - sprzeczna z przepisami prawa!!!”

Data publikacji 16.12.2008

Zgodnie z przepisem art. 96 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży.

Zgodnie z przepisem art. 96 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych, zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, prowadzi się w punktach sprzedaży, którymi są:


1) sklepy branżowe ze sprzedażą napojów alkoholowych;
2) wydzielone stoiska - w samoobsługowych placówkach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 200 m2;
3) pozostałe placówki samoobsługowe oraz inne placówki handlowe, w których sprzedawca prowadzi bezpośrednią sprzedaż napojów alkoholowych.

Oznacza to, iż ustawodawca nie stworzył prawnych możliwości prowadzenia sprzedaży alkoholu o ww. cechach za pośrednictwem Internetu.

W świetle art. 70 § 2 Kodeksu cywilnego - w razie wątpliwości umowę poczytuje się za zawartą w miejscu otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest wymagane albo oferta jest składana w postaci elektronicznej - w miejscu zamieszkania lub w siedzibie składającego ofertę w chwili zawarcia umowy. Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy, że jeśli dokonuje się zamówienia przez Internet, nie oznacza to, że zakup został dokonany w siedzibie przedsiębiorcy. Ofertą jest bowiem oświadczenie woli złożone drugiej stronie w chwili zawarcia umowy, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy (art. 66 Kodeksu cywilnego). W sytuacji spełnienia tego warunku, informacje, jakie są przedstawiane na stronach sklepów internetowych można uznać za ofertę. Jeżeli konsument się na nią zdecyduje, to miejscem zawarcia umowy jest miejsce położenia serwera, na którym znajduje się strona sklepu. Jeśli jednak dane zamieszczone na witrynach internetowych nie posiadają elementów oferty, bo są jedynie np. reklamą, cennikiem - należy je uznać jedynie za zaproszenie do zawarcia umowy.

W przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet sprzedawca nie posiada realnych możliwości wywiązania się z obowiązku powstrzymania się od zawarcia umowy z osobami, których zachowanie wskazuje, iż znajdują się w stanie nietrzeźwym oraz osobom do lat 18.

Wykonywanie sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet skutkuje brakiem możliwości dostosowania tego typu działalności do wymogów, jakie są nałożone na przedsiębiorcę, związanych z otrzymanym zezwoleniem na sprzedaż alkoholu.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na sprzedaży napojów alkoholowych za pośrednictwem Internetu jest sprzeczne z przepisami obowiązującego prawa. Czyn taki może wyczerpywać znamiona występku określonego w przepisie art. 43 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Powrót na górę strony