Wiadomości

KWP w Gdańsku - powołanie grupy manewrowej

Data publikacji 11.07.2007

Rocznie na polskich drogach ginie około 5,5 tysiąca osób, a ponad 60 tysięcy zostaje rannych /w województwie pomorskim na przełomie lat 1999 - 2006 w 26392 wypadkach drogowych zginęło 2396 osób, a 34348 zostało rannych/.

Rocznie na polskich drogach ginie około 5,5 tysiąca osób, a ponad 60 tysięcy zostaje rannych /w województwie pomorskim na przełomie lat 1999 - 2006 w 26392 wypadkach drogowych zginęło 2396 osób, a 34348 zostało rannych/. Nadmierna prędkość, która w 2006 roku stanowiła 30 % wszystkich zdarzeń, pochłania aż 42 % ofiar śmiertelnych. Najtragiczniejszym miesiącem na polskich drogach był lipiec, w którym odnotowano nie tylko największą liczbę wypadków drogowych, ale również osób zabitych i rannych.

W każdych 100 wypadkach ginie w Polsce 9 osób (w woj. pomorskim 8 osób). W krajach Europy Zachodniej około 2-3. Eksperci tłumacząc tę różnicę wskazują na stan dróg. W Europie Zachodniej dzięki rozwiniętej sieci autostrad, dominacji w wielu miastach jezdni z ruchem jednokierunkowym oraz bezkolizyjnym skrzyżowaniom (ronda, wiadukty, ślimaki”) podstawowym typem wypadku jest tzw. najechanie na pojazd znajdujący się przed kierującym. Natomiast w Polsce dominują wypadki niebezpieczne dla życia i zdrowia kierowcy i pasażerów - zderzenia czołowe oraz uderzenia w bok pojazdu.

Czekając na inwestycje drogowe należy wyeliminować podstawowe przyczyny wypadków: nietrzeźwych kierowców oraz tych, którzy przekraczając dozwoloną prędkość, stwarzają niebezpieczne sytuacje na drodze.

Skutecznym, sprawdzonym w wielu krajach, sposobem wymuszania bezpiecznej prędkości są stacjonarne fotoradary, które można umieszczać w najbardziej niebezpiecznych miejscach oraz nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami.

Pomorska policja dysponuje 6 fotoradarami i 26 słupami, w których mogą one zostać umieszczone. Od 2004 roku pomorska policja wykonała blisko 170 tys. zdjęć, nałożono 78 tys. mandatów na kwotę ponad 9 mln zł, sporządzono 25 tys. wniosków do sądów grodzkich.

Najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na kierowców łamiących prawo będą jednak radiowozy z wideorejestratorami. Każdego dnia radiowozy wyposażone w wideorejestratory ruszą do patrolowania sieci dróg o łącznej długości 200 kilometrów. W naszym województwie codziennie w ten sposób monitorowane będą 3 trasy. Trasy te będą wyznaczane i zmieniane w zależności od stanu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tym samym oprócz zarejestrowania przekroczenia prędkości policjanci z drogówki mogą udokumentować inne wykroczenia (np. nieprawidłowe wyprzedzanie, przekroczenie linii ciągłej itp.).

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym i realizując założenia rządowego programu poprawy bezpieczeństwa GAMBIT Komendant Wojewódzki Policji w Gdańsku podjął decyzję o:
- powołaniu od 1 lipca grupy manewrowej ruchu drogowego, która swoim działaniem obejmie całe województwo. 13 policjantów każdego dnia pełnić będzie służbę na najbardziej zagrożonych odcinkach dróg naszego województwa. Policjanci dysponujący oznakowanymi pojazdami jednego dnia mogą pojawić się pod dyskotekami na Kaszubach, a kolejnego ranka kontrolować trzeźwość wśród kierowców jadących do pracy. Docelowo w Wydziale Ruchu Drogowego KWP w Gdańsku zostanie utworzona sekcja kontroli ruchu drogowego, która w 2008 roku przejmie zadania policji autostradowej.
- odtworzeniu samodzielnych komórek ruchu drogowego w każdej komendzie powiatowej i miejskiej policji,
- zwiększeniu liczby policjantów ruchu drogowego faktycznie pełniących służbę na drogach poprzez: przekazanie prowadzenia postępowań przygotowawczych z komórek ruchu drogowego do komórek dochodzeniowo -śledczych, podniesienie stanu osobowego funkcjonariuszy ruchu drogowego do wartości co najmniej 10% całego stanu etatowego każdej/danej KMP/KPP w województwie - sukcesywnie w 2007 roku do poziomu 8 %, a do końca 2008 roku do poziomu 10 %.
Powrót na górę strony