Wiadomości

KWP Gdańsk - konferencja prasowa - informacje na życzenie zainteresowanych dziennikarzy

Data publikacji 31.08.2006

31.08 - godz. 10.30 w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa z udziałem Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji poświęcona bezpieczeństwu w ruchu drogowym.

31.08 - godz. 10.30 w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa z udziałem Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji poświęcona bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Rocznie na polskich drogach ginie około 5,5 tysiąca osób ( w województwie pomorskim ponad 260 osób ) , a ponad 60 tysięcy zostaje rannych ( w województwie pomorskim ponad 4 tys.). Przyczyną blisko 40 proc. wypadków, w których giną ludzie jest nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków jazdy (w woj. pomorskim ponad 30 %). Do 1/3 wszystkich wypadków dochodzi z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierujących. W każdych 100 wypadkach ginie w Polsce 9 osób (w woj. pomorskim 8 osób). W krajach Europy Zachodniej około 2-3. Eksperci tłumacząc tę różnicę wskazują na stan dróg. W Europie Zachodniej dzięki rozwiniętej sieci autostrad, dominacji w wielu miastach jezdni z ruchem jednokierunkowym oraz bezkolizyjnym skrzyżowaniom (ronda, wiadukty, ślimaki”) podstawowym typem wypadku jest tzw. najechanie na pojazd znajdujący się przed kierującym. Natomiast w Polsce dominują wypadki niebezpieczne dla życia i zdrowia kierowcy i pasażerów - zderzenia czołowe oraz uderzenia w bok pojazdu. Czekając na inwestycje drogowe należy wyeliminować podstawowe przyczyny wypadków: nietrzeźwych kierowców oraz tych, którzy przekraczając dozwoloną prędkość, stwarzają niebezpieczne sytuacje na drodze.
Skutecznym, sprawdzonym w wielu krajach, sposobem wymuszania bezpiecznej prędkości są stacjonarne fotoradary, które można umieszczać w najbardziej niebezpiecznych miejscach oraz nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami.
Pomorska policja dysponuje 3 fotoradarami i 19 słupami, gdzie mogą one zostać umieszczone. Właśnie został sfinalizowany zakup na kolejne 3 fotoradary oraz kolejne 15 słupów. Tym samym każdego dnia pomiar prędkości będzie realizowany przez 6 policyjnych fotoradarów, które mogą zostać rozmieszczane w ponad 34 różnych, najbardziej niebezpiecznych miejscach. Oprócz fotoradarów należących do Policji w 5 punktach mogą być usytuowane fotoradary straży miejskich ( gminnych) z różnych miast. Od 2004 roku pomorska policja wykonała blisko 120 tys., zdjęć, nałożyliśmy 62 tys. mandatów na kwotę ponad 8 mln zł., sporządzono 19 tys. wniosków do sądów grodzkich. Na podstawie analizy dokonanej na terenie całego kraju w roku 2005, widać zdecydowany spadek wypadków, w miejscach w których zainstalowane były maszty fotoradarów niezależnie od częstotliwości umieszczania w nich urządzeń.
Najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na kierowców łamiących prawo będą jednak radiowozy z wideorejestratorami (10 pojazdów w całym województwie). Każdego dnia radiowozy wyposażone w wideorejestrator ruszą do patrolowania 200 kilometrowego odcinków dróg. W naszym województwie codziennie w ten sposób monitorowane będą 4 trasy (łącznie w województwie każdego dnia videroejestratory pokonają blisko 800 km !). Trasy te będą zmieniane. Tym samym oprócz zarejestrowania przekroczenia prędkości policjanci z drogówki mogą udokumentować inne wykroczenia (np. nieprawidłowe wyprzedzanie, przekroczenie linii ciągłej itp.). Tylko w ciągu 6 miesięcy tego roku za pomocą wideorejestratorów ujawniono ponad 3 tys wykroczeń, nałożono 2,8 tys. mandatów karnych na kwotę 630 tys. złotych. Niezależnie od instalowania fotoradarów, intensywnego używania radiowozów z wideorejestratorami (pieniądze na paliwo wyłoży KGP), na drogach w wyraźnie widocznych dla kierowców miejscach (ich spis zostanie umieszczony na policyjnych stronach internetowych - miejsca te mogą w zależności od stanu zagrożenia ulegać zmianom, ale zawsze będą podawane na internetowych stronach Policji) staną policjanci z tradycyjnymi, ręcznymi radarami blisko 100 używa pomorska policja. Ich główne zadaniem będzie jednak kontrola trzeźwość uczestników ruchu oraz sprawdzanie stanu technicznego pojazdów. Tym samym ulega likwidacji tzw. policja krzakowa - jest to decyzja podyktowana innym, skuteczniejszym sposobem pomiaru prędkości (fotoradary, wideorejestratory), innymi zadaniami prewencyjnymi i represyjnymi dla policjantów z drogówki (kontrola trzeźwości). Jest to także jeden z elementów antykorupcyjnej strategii wewnątrz Policji.
Powrót na górę strony