Wiadomości

KWP - oszustwo telekomunikacyjne na skalę międzynarodową

Data publikacji 17.05.2004

Policjanci z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą KWP w 2003 i 2004r. rozbili dwie grupy przestępcze, które wyłudziły impulsy telefoniczne na kwotę nie mniejszą niż 8 mln zł na szkodę jednej z polskich firm telekomunikacyjnych.

Policjanci z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą KWP w 2003 i 2004r. rozbili dwie grupy przestępcze, w tym jedną o zasięgu międzynarodowym. Grupy te w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wyłudziły impulsy telefoniczne na kwotę nie mniejszą niż 8 mln zł na szkodę jednej z polskich firm telekomunikacyjnych. Do wyłudzeń dochodziło w Gdańsku, Gdyni, Warszawie, Katowicach oraz w Wielkopolsce. Proceder polegał na sprzedaży zagranicznym firmom oferującym dodzwanianie się do Polski w technice VoIP, czyli telefonii internetowej, minut dostępu do sieci komórkowych poprzez operatora stacjonarnego. Sprawcy, posługując się sfałszowanymi dokumentami tożsamości, wykupywali upadające firmy, a następnie zawierali umowy na usługi telekomunikacyjne. Przeważnie był to zakres od 60 do 120 linii telefonicznych. Następnie poprzez odpowiednie oprogramowanie komputerowe udostępniali te linie operatorowi zagranicznemu. Przeciętnie generowano dziennie ok. 25 000 połączeń. Taka "nielegalna rozmównica" działała do wymaganej płatności za pierwszą fakturę, czyli maksymalnie ok. 40-50 dni, co powodowało, że wysokość rachunku wynosiła ok. 3 000 000 zł. System działał praktycznie jak "perpetum mobile" i nie potrzebowała dozoru. W czasie, gdy jedna z "rozmównic" działała, sprawcy przygotowali następne w innych rejonach kraju. Praca policjantów z wydziału dw z PG KWP w Gdańsku prowadzone na terenie całego kraju w 2003 i 2004r. doprowadziła do ustalenia i zatrzymania sprawców wyłudzeń. Kilkoro z nich zostało tymczasowo aresztowanych. Niejednokrotnie policjanci nie dysponowali dokładnym wizerunkiem sprawców, ponieważ podczas zawierania umów przekazywali oni niewyraźne kserokopie swoich dokumentów, co znacznie utrudniało pracę funkcjonariuszom. Dzięki policjantom z PG KWP zminimalizowano straty operatorów telefonii stacjonarnej - pozwoliło to na opracowanie modelu współpracy z operatorami oraz zmianę systemu tzw. wczesnego ostrzegania i reagowania na zagrożenia.

Szczegóły - nadkom. Jarosław Szmyt, tel. 32-15-144.

Powrót na górę strony