Oszustwo na BLIKA! Sprawdź, czy to faktycznie ktoś znajomy prosi o pożyczkę
Wystarczy chwila nieuwagi, by stać się ofiarą przestępstwa i stracić pieniądze. Oszuści działający metodą na BLIK-a przejmują konto społecznościowe, a następnie rozsyłają wiadomości do rodziny, czy znajomych z prośbą o opłatę blikiem zakupów. Niestety trzy z osoby z powiatu kwidzyńskiego podały oszustom kod BLIK i straciły swoje pieniądze. Apelujemy! Zanim przekażesz wygenerowany kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa.
Oszuści wykorzystują phishing, czyli najkrócej mówiąc, wyłudzają poufne informacje osobiste. Następnie, używając uzyskane dane, podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze – portalu społecznościowym.
Kilka dni temu do 39-letniego mieszkańca Kwidzyna za pomocą jednego z portali społecznościowych zwróciła się osoba, która wykorzystała dane jego znajomej. Rzekoma znajoma poprosiła o kod BLIK na opłacenie zakupów internetowych. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszającego do utraty 500 złotych.
Kolejna osoba, która zgłosiła się do policjantów to 29-letnia mieszkanka gminy Sadlinki. Do niej również napisała za pomocą komunikatora osoba podająca się za jej koleżankę. Kobieta straciła 1600 złotych.
W sobotę tj. 14 września br. tą samą metodą „na Blika” została oszukana 61-letnia mieszkanka Kwidzyna. Kobieta otrzymała z konta syna wiadomość z prośbą o podanie kodu BLIK. Bez wahania się zgodziła i przesłała kod blik, a następnie zatwierdziła transakcję. W ten sposób straciła 2 200 złotych.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę najczęściej kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu za granicą, w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.