Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Wiadomości

Seniorzy padli ofiarami oszustwa metodą „na sprawcę wypadku”

Data publikacji 21.02.2022

Policjanci systematycznie przypominają o tym, jak nie paść ofiarą oszustów, którzy wyłudzają pieniądze metodą „na policjanta” czy „na wnuczka”. Przestępcy modyfikują także wcześniej wykorzystywane metody i to właśnie jedną z nich jest tzw. metoda „na sprawcę wypadku”. Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy oraz nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! W ciągu ostatnich dni oszuści zadzwonili do mieszkańców Gdańska dwa razy.

Profilaktyczne działania funkcjonariuszy sprawiają, że otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się dostateczną czujnością i nie dały się okraść. Pomimo tego nadal zdarzają się seniorzy, którzy przekazali oszustom swoje oszczędności. Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy oraz nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! W ciągu ostatnich dni oszuści zadzwonili do mieszkańców Gdańska dwa razy.

Policjanci przypominają, że pomimo ciągle prowadzonych akcji profilaktycznych przestępcy nadal wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób. Sposób działania przestępców podających się za wnuczka czy członka rodziny jest już na tyle znany, że zdecydowana większość seniorów wykazuje się czujnością i nie daje się okraść, a o próbie oszustwa powiadamia policję. Oszuści jednak modyfikują swoje metody działania lub wracają do wcześniej wykorzystywanych. W ostatnim czasie gdańscy policjanci odnotowali trzy przypadki, w których sprawcy podszywali się pod członków rodziny biorących udział w wypadku drogowym. Opisując dramatyczny w skutkach wypadek, wzbudzają współczucie oraz troskę o bliskich ofiary i nakłaniają ją do oddania oszczędności.

Tylko w ciągu ostatnich dni gdańscy policjanci odnotowali dwa zgłoszenia o telefonach od oszustów. Niestety seniorzy nie wykazali się czułością i stracili blisko 100 tys. zł.

Pierwszy telefon zadzwonił o godz. 2.00 w poniedziałek do 76-letniej mieszkanki Śródmieścia. Oszust powiedział, że jest policjantem, a jej spowodował wypadek i trzeba wpłacić kaucję, aby został zwolniony. Kobieta nie podejrzewała, że ma do czynienia z oszustwem i przekazała kilkadziesiąt tys. zł. „kurierowi”, który przyszedł do jej mieszkania.

Tej samej nocy do 86-latki z Wrzeszcza zadzwonił oszust, który podał się za jej syna. Powiedział, że jest sprawcą wypadku i potrzebuje pieniędzy na kaucję. Ok. godz. 4.00 pokrzywdzoną odwiedził „policyjny kurier” i odebrał od kobiety kilkadziesiąt tys. zł. oraz biżuterię.

Pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY NIE ŻĄDAJĄ PRZEKAZANIA PIENIĘDZY, a w sytuacji, gdy ktoś prosi o pieniądze w rozmowie telefonicznej, najprawdopodobniej jest oszustem chcącym wyłudzić pieniądze. W momencie, gdy mamy podejrzenia, że dzwoni oszust, powinniśmy zakończyć taką rozmowę telefoniczną. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń prosimy o kontakt z Policją pod nr 112. Warto również skontaktować się z najbliższą rodziną i sprawdzić informację, którą nam przekazano, a o próbie oszustwa zawiadomić Policję.

Zwracamy się z apelem, również do osób młodych. Rozmawiajmy z rodzicami, dziadkami o tym, że są osoby, które mogą ich oszukać. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z podobną informacją. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.

Powrót na górę strony