Wiadomości

Mężczyzna stracił prawie 12 tys. dolarów zawierzając fałszywym pracownikom znanego koncernu

Data publikacji 04.02.2022

Spoofing – to ostatnio popularna metoda wykorzystywana przez oszustów. Przestępcy podszywają się pod numery znajomych lub instytucji, żeby wprowadzić odbierającego w błąd i wyłudzić pieniądze lub dane potrzebne np. do dostępu do kont bankowych. Oszuści mogą wyświetlić się, jako dowolnie identyfikowalna nazwa np. znanego koncernu lub infolinii banku. 77-letnia mieszkaniec Kwidzyna zawierzając fałszywym pracownikom Orlenu stracił prawie 12 tys. dolarów

Spoofing to wyrażenie pochodzące z języka angielskiego oznaczające naciąganie, kantowanie, bajerowanie, podszywanie się. Oszuści wchodząc do systemu teleinformatycznego manipulują jego elementami, najczęściej właśnie podszywając się pod numery osób lub instytucji, by następnie dzwoniąc do ofiary móc udawać inną osobę. Często nie łatwo jest się zorientować, że mamy do czynienia z oszustem, bo dzwoniący podstępnie wzbudza przeświadczenie, że mamy do czynienia z zaufanym, znanym źródłem. Przestępcy podszywają się np. pod konsultantów banków albo znanych polskich firm. W ten sposób wzbudzając zaufanie ofiary chcą wykraść ważne dane potrzebne do logowania na konto bankowe, albo nakłonić do wypłaty pieniędzy z konta i przelanie ich na inne, żeby rzekomo zarobić na operacjach finansowych.  Na taki „szybki zarobek” dał się oszukać 77-letni mieszkaniec Kwidzyna. Mężczyzna znalazł w mediach społecznościowych fałszywą ofertę pod nazwą „Zarabiaj z Orlenem”. Po wyrażeniu chęci uczestnictwa w inwestycji z 77-latkiem skontaktował się oszust, podający się za konsultanta koncernu i udzielił szczegółowych instrukcji jakie kroki ma poczynić, aby podwoić swoje oszczędności. Rozpoczęcie zarabiania wiązało się z początkową wpłatą pieniędzy na wskazane konto, a następnie zainstalowania przesłanej aplikacji. Po kliknięciu link w aplikacji senior uruchomił dostęp do danych potrzebnych do logowania na swoim koncie bankowym, który pozwolił na wypłatę z niego pieniędzy Mężczyzna stracił 12 tys. dolarów.

Podobne tego typu oszustwa są stosunkowo częste, a oszuści nie zmieniają metody działania, tylko firmę, pod którą się podszywają. Oprócz ofert inwestycji możemy dostać spreparowane przypomnienie o zapłacie, ofertę pracy czy prośbę o pomoc, od rzekomego funkcjonariusza policji.

Przypominamy, że zanim przekaże się gdzieś swoje dane czy pieniądze, czy to przez Internet czy osobiście, należy się upewnić, że nie mamy do czynienia z oszustwem. Aby tego uniknąć, warto uważnie słuchać dzwoniącego i panować nad emocjami. Jeśli rozmówca zasugeruje, że pojawił się jakikolwiek problem finansowy z kontem bankowym, albo prosi o pieniądze najrozsądniej będzie się rozłączyć, a następnie samodzielnie oddzwonić do banku, czy znajomego i zweryfikować sprawę. Nie klikajmy też w nieznane linki odebrane w wiadomościach. Po pierwsze, mogą przekierowywać na fałszywe strony. Po drugie, mogą uruchomić procedurę instalacji na naszym urządzeniu złośliwego oprogramowania. Absolutnie nie powinno się nigdzie i nikomu podawać danych potrzebnych do logowania na swoim koncie bankowym, o które nigdy też nie poproszą nas prawdziwi pracownicy banków. Co do zasady nie powinno się podawać swoich danych osobom i podmiotom, co do których autentyczności nie jesteśmy w stu procentach przekonani, ani przelewać pieniędzy na wskazane przez nie konta. W szczególności należy chronić też swój PESEL i nr dowodu, bo te dane wystarczą przestępcy, by w bardzo krótkim czasie zaciągnąć w naszym imieniu kredyt w bankach i parabankach udzielających szybkich pożyczek.

Poniżej link do komunikatu Koncernu PKN Orlen ostrzegający przed oszustami.

https://www.orlen.pl/pl/o-firmie/media/komunikaty-prasowe/2021/listopad/ostrzezenie-przed-oszustwami

Powrót na górę strony