Wiadomości

Policjanci pracowali na miejscu 15 kolizji jednego dnia na drogach powiatu gdańskiego

Data publikacji 21.01.2022

Wczoraj, 20 stycznia na drogach powiatu gdańskiego policjanci z pruszczańskiej drogówki pracowali na miejscu 15 kolizji. Jak widać, warunki zimowe niestety nie wszystkich kierowców skłoniły do zmiany przyzwyczajeń w kierowaniu pojazdami. Mundurowi po raz kolejny apelują o zachowanie ostrożności i przede wszystkim zmniejszenie prędkości pojazdów.

Wczoraj na drogach powiatu gdańskiego policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Pruszczu Gdańskim pracowali na miejscu 15 zdarzeń drogowych. Na szczęście były to kolizje drogowe.

Przytaczając dla przykładu jedno ze zdarzeń – po godzinie 16 na drodze wojewódzkiej 226, 59-letni kierujący fordem nie dostosował prędkości do warunków, stracił panowanie nad pojazdem po czym zjechał na przeciwległy pas ruchu gdzie zderzył się z peugeotem, którym kierował 61-latek. Policjanci sprawdzili oczywiście trzeźwość kierujących -byli trzeźwi. Jednakże okazało się, że sprawca zdarzenia nie ma uprawnień do kierowania, a jego pojazd nie został poddany badaniom technicznym. Mundurowi ukarali 59-latka mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym w kwocie 3 tysięcy złotych i skierowali wniosek do sądu o ukaranie go za kierowanie pojazdem bez uprawnień. Policjanci przypominają, że ostatnia nowelizacja przepisów wprowadziła obligatoryjne orzekanie przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów dla osób, które kierowały bez uprawnień.

Przyczyn większości ze zdarzeń należy upatrywać w niedostosowaniu zachowań kierujących do warunków drogowych. Policjanci często słyszą, że do danego zdarzenia doszło, bo np. jezdnia była śliska. Warto zaznaczyć, że to nie samochód „wpada w poślizg”, tylko kierujący poprzez swoje zachowanie traci kontrolę nad autem i wprowadza swój pojazd w poślizg.

Mundurowi po raz kolejny apelują o zmniejszenie prędkości i branie pod uwagę faktu, że pojazd wprowadzony w ruch, zgodnie z prawami fizyki, potrzebuje określoną odległość, żeby się zatrzymać. Im większa prędkość na łuku drogi czy zakręcie, tym mniej „pozostaje przyczepności”, która jest potrzebna do jego bezpiecznego pokonania. Z pewnością pomogą w tym systemy bezpieczeństwa np. ESP i ABS. Jednakże ostatecznie należy pamiętać o tym, że na śliskiej, oblodzonej lub zaśnieżonej jezdni nawet samochód wyposażony w najnowocześniejsze systemy czy najlepsze opony nie zatrzyma się w miejscu, a systemy pozwalające na wykorzystanie maksimum przyczepności mają też swoje ograniczenia.

Powrót na górę strony