EKOPOLICJA 2013 - ETAP III
Dnia 02.08.2017 r. - przeniesiono do archiwum

Komenda Wojewódzka Policji zakończyła realizację projektu „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Planowany koszt kwalifikowany zadania wynosił: 625 000,00 zł, z czego dofinansowanie 500 000,00 zł. W pierwotnej wersji projekt zakładał demontaż 17 wycofanych
z eksploatacji, podziemnych, jednopłaszczowych zbiorników na paliwa płynne, następnie ich utylizację oraz działania związane
z rekultywacją gruntu, w którym posadowione były zbiorniki.
Dzięki oszczędnościom przetargowym służby techniczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku dokonały rozpoznania oraz analizy potrzeb w zakresie utylizacji nie ujętych wcześniej w projekcie zbiorników, wycofanych z eksploatacji
i przeznaczonych do utylizacji. W sumie wydołowano i zutylizowano 25 zbiorników o łącznej pojemności 257 000 l,
w 13 lokalizacjach.
Tabela nr 1 Zbiorniki zutylizowane w ramach projektu „Ekopolicja 2013 – Etap III”
Lp. |
Lokalizacja |
Wydołowane zbiorniki |
Razem |
1. |
BYTÓW |
1 szt. - 10 m3 |
1 |
2. |
MIASTKO |
1 szt. - 10 m3 |
1 |
3. |
TCZEW |
1 szt. 10 m3 , 1 szt. - 5 m3, 1 szt. -3 m3 |
3 |
4. |
WEJHEROWO |
1 szt. 10 m3 , 1 szt. - 5 m3 |
2 |
5. |
CHOJNICE |
1 szt. - 20 m3, 1 szt. - 10 m3 |
2 |
6. |
KOŚCIERZYNA |
2 szt. - 10 m3 , 1 szt. - 3 m3 |
3 |
7. |
SZTUM |
1 szt. - 5 m3 |
1 |
8. |
PRUSZCZ GDAŃSKI |
1 szt. 10 m3 , 1 szt. - 5 m3 |
2 |
9. |
NOWY DWÓR GDAŃSKI |
1 szt. 10 m3 , 1 szt. - 3 m3 |
2 |
10. |
RUMIA |
2 szt. - 5 m3, |
2 |
11. |
SŁUPSK |
2 szt. - 10 m3 |
2 |
12. |
LĘBORK |
1 szt. - 20 m3, 1 szt. - 10 m3, 1 szt. - 3 m3 |
3 |
13. |
PUCK |
1 szt. - 60 m3 |
1 |
|
25 |
W sumie odzyskano do obrotu wtórnego 16.359,80 kg złomu metalowego. Dochody ze sprzedaży złomu Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku jako jednostka budżetowa określona w art. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 Nr 157 poz. 1240, z późn. zm.) odprowadziła na rachunek budżetu państwa
Projekt przyniósł oszczędności finansowe. Ostateczna wartość projektu wyniosła 460 910 zł, z czego dofinansowanie otrzymane z WFOŚiGW w Gdańsku - 367 351,00 zł.
Efekty rzeczowe i ekologiczne osiągnięte w projekcie pt. „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III” przedstawiono w tabeli nr 2.
Tabela nr 2 Opis efektów rzeczowych i ekologicznych - „EKOPOLICJA 2012 – ETAP III”
Osiągnięte efekt rzeczowe |
Osiągnięte efekty ekologiczne |
- Uzyskanie dofinansowania na realizację projektu - Zbadanie gleby w miejscach posadowienia zbiorników - Utylizacja 25 zbiorników - Odzyskanie do ponownego obrotu złomu metalowego w ilości 16.359,80 kg złomu metalowego - Oszczędności finansowe uzyskane w projekcie - 132 649 zł, które zwrócono WFOŚiGW, mogą zostać wykorzystane na inne zadania zw. z ochroną środowiska |
- Usunięcie 25, wycofanych z eksploatacji, podziemnych zbiorników paliwowych wraz z całą infrastrukturą, przyłączami i innymi elementami infrastruktury byłych stacji paliw/punktów dystrybucji paliw o łącznej pojemności 257 m3 - Nie dopuszczenie do degradacji środowiska i zniszczeń ekologicznych poprzez wydołowanie i utylizację zbiorników – badania gleby wykazały brak skażeń substancjami ropopochodnymi - Utylizacja 25 zbiorników podziemnych z możliwością ponownego wykorzystania stali, z której zostały wykonane, w ilości 16.359,80 kg - kontynuacja realizacji polityki ekologicznej pomorskiej Policji |

W dniu 04 marca 2013 roku Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku podpisała umowę nr WFOŚ/pjb/376/45/2013 z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku na realizację zadania: „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III”.
Wartość projektu; 625 000 zł.
Dofinansowanie: 500 000 zł.
W latach 2011-2012 Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku zrealizowała projekty związane z ochroną środowiska. Kontynuacją ekologicznej polityki pomorskiej policji jest projekt pt.: „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III”.
Celem projektu jest demontaż podziemnych, jednopłaszczowych zbiorników na paliwa płynne, następnie ich utylizacja oraz działania związane z rekultywacją gruntu, w którym posadowione były zbiorniki. W sumie na terenie województwa pomorskiego znajduje się 17 nieeksploatowanych zbiorników podziemnych o łącznej pojemności 194 000 litrów. W tabeli nr 1 przedstawiono lokalizację, ilość zbiorników, pojemności oraz datę produkcji zbiorników.
Tabela 1: Informacje o zbiornikach paliwowych na terenie woj. pomorskiego
Lp. |
Lokalizacja zbiornika |
Pojemność |
Ilość (łącznie) |
Rok produkcji |
1. |
Komenda Powiatowa Policji w Pruszczu Gdańskim |
10 000 l 5 000 l |
2 szt. |
1967 |
2. |
Komenda Powiatowa Policji w Chojnicach |
10 000 l 20 000 l |
2 szt. |
1969 1972 |
3. |
Komenda Powiatowa Policji w Nowym Dworze Gdańskim |
3 000 l 10 000 l |
2 szt. |
1975 |
4. |
Komenda Powiatowa Policji w Kościerzynie |
10 000 l 10 000 l 3 000 l |
3 szt. |
1967 1967 1967 |
5. |
Komenda Powiatowa Policji w Sztumie |
5 000 l |
1 szt. |
1976 |
6. |
Komenda Miejska Policji w Słupsku |
10 000 l |
2 szt. |
1976 1979 |
7. |
Komisariat Policji w Rumi |
5 000 l |
1 szt. |
1967 1989 |
8. |
Komenda Powiatowa Policji w Lęborku |
20 000 l 10 000 l 3 000 l |
3 szt. |
1970 1970 1972 |
9. |
Komenda Powiatowa Policji w Pucku |
60 000 l |
1 szt. |
1989 |
|
194 000 l |
17 szt. |
1967-1989 |
Do 31 grudnia 2013 r. wszystkie zbiorniki na paliwa płynne w bazach i stacjach paliw, podlegające dozorowi technicznemu zgodnie z ustawą o dozorze technicznym i aktami wykonawczymi do niej, będą musiały spełniać warunki techniczne, jakie są wyszczególnione w dwóch rozporządzeniach ministra gospodarki 1:
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. 2005 nr 243 poz. 2063 z późn. zm.)2
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych (Dz.U. 2001 nr 113 poz. 1211, z późn. zm.3
Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku sprawuje nadzór nad eksploatacją infrastruktury technicznej garnizonu pomorskiego. Jednostki terenowe takie jak: komendy powiatowe, miejskie oraz komisariaty policji posiadały w przeszłości stacje paliw lub punkty dystrybucji paliw wyposażone w zbiorniki podziemne do przechowywania paliw.
Najstarsze ze zbiorników wyprodukowane zostały ponad 45 lat temu, w technologii jednopłaszczowej. Użytkowane były okresie od lat 60 do 2004 roku. Zbiorniki wraz z infrastrukturą techniczną nie spełniały wymogów technicznych stawianych im przez aktualnie obowiązujące regulacje prawne, w związku czym były stopniowo wycofywane z eksploatacji. Po wycofaniu
z użytkowania zostały one zabezpieczone poprzez wypompowanie przechowywanych w nich paliw płynnych i ponowne napełnienie wodą, piaskiem lub wodą z piaskiem.
Realizacja projektu przyniesie mierzalne efekty ekologiczne – prezentacja w tabeli nr 2.
Tabela 2 – planowane efekty ekologiczne
Lp. | Planowany efekt ekologiczny |
1. | Usunięcie 17, wycofanych z eksploatacji, podziemnych zbiorników paliwowych wraz z całą infrastrukturą, przyłączami i innymi elementami infrastruktury byłych stacji paliw/punktów dystrybucji paliw, o łącznej pojemności 194 metrów sześciennych |
2. | Utylizacja 17 zbiorników podziemnych z możliwością ponownego wykorzystania stali, z której zostały wykonane, w ilości około 25 000 kg złomu metalowego 4 |
3. | Rekultywacja gruntu polegająca na wymianie około 1 600 metrów sześciennych |
Usunięcie zbiorników i rekultywacja gruntu wpłynie bezpośrednio na poprawę stanu środowiska w województwie pomorskim oraz pośrednio na zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego mieszkańców – zgodnie z celami i zadaniami strategii Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku (WFOŚiGW w Gdańsku)5
Koszt kwalifikowany zadania wynosi: 625 000,00 zł, z czego 500 000,00 zł (80%) to środki pozyskane z WFOŚIGW
w Gdańsku.
Środki na realizację projektu pozyskane zostały przez Zespół Funduszy Pomocowych Komendy Wojewódzkiej Policji
w Gdańsku, który wykonuje zadania związane z pozyskiwaniem środków finansowych, współpracując w tym zakresie
z organami administracji rządowej i samorządowej (oraz różnymi instytucjami i organizacjami).
W następnych latach KWP w Gdańsku planuje realizacje kolejnych projektów związanych z ochroną środowiska.

1http://www.udt.gov.pl/HTML/files/file/Modernizacja%20zbiornikow%20paliwowych.pdf.
2Najnowsza aktualizacja prawna - Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie - Dz.U. 2012 nr 0 poz. 1479
3Akt ten nałożył obowiązek rejestracji eksploatowanych zbiorników w Urzędzie Dozoru Technicznego (UDT). We wcześniejszym okresie czasu eksploatację, użytkowanie, a także nadzór i kontrolę w tych kwestiach regulowały przepisy resortowe.
4Wyliczeni na podstawie : www.pg.gda.pl/chem/katedry/.
5Strategia działania WFOŚiGW w Gdańsku,http://www.wfosigw-gda.pl/biura/wfos/page_download/59/Strategia_2009-2012.pdf