Wiadomości

BEZPIECZNIE NA DRODZE - PAMIĘTAJ O WYMIANIE OPON

Data publikacji 16.10.2011

Już teraz wieczorami i nocą robi się zimno, w nocy zaczęły się już pierwsze przymrozki, dlatego też warto teraz wymienić opony z letnich na zimowe. Zwlekając z tym zamiarem do ostatniej chwili narażamy się na nie tylko na bardzo długie oczekiwanie w zakładach wulkanizacyjnych, ale też na wypadki czy kolizje drogowe, których skutki mogą być bardzo poważne. Wymieniając opony trochę szybciej, unikniemy tych nieprzyjemności, a tym samym poprawimy nasze bezpieczeństwo oraz osób nam bliskich. Zazwyczaj każdy z nas chce zdążyć z wymianą opon przed 1 listopada, kiedy właśnie w zakładach wulkanizacji jest najgorętszy okres.

Już teraz wieczorami i nocą robi się zimno, w nocy zaczęły się już pierwsze przymrozki, dlatego też warto teraz wymienić opony z letnich na zimowe. Zwlekając z tym zamiarem do ostatniej chwili narażamy się na nie tylko na bardzo długie oczekiwanie w zakładach wulkanizacyjnych, ale też na wypadki czy kolizje drogowe, których skutki mogą być bardzo poważne. Wymieniając opony trochę szybciej, unikniemy tych nieprzyjemności, a tym samym poprawimy nasze bezpieczeństwo oraz osób nam bliskich. Zazwyczaj każdy z nas chce zdążyć z wymianą opon przed 1 listopada, kiedy właśnie w zakładach wulkanizacji jest najgorętszy okres.

Wymiana opon powinna być normą. Najwięcej jednak zależy od kierującego, który powinien przewidywać sytuację na drodze, szanować innych kierowców, przestrzegać przepisów i dostosować prędkość do warunków drogowych.

DLACZEGO ZIMÓWKI ?

Dwie podstawowe zalety opon zimowych to: dobre odprowadzanie wody w temperaturach zimowych oraz zachowywanie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych (hamowanie, przyspieszanie, trakcja boczna i poprzeczna). Tych zalet nie posiadają w warunkach zimowych, ani opona letnia ani całoroczna.

Opona zimowa i jej właściwości oraz inne parametry trakcyjne wpływające na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Budowa i cechy trakcyjne opon zimowych uzasadniające ich stosowanie w warunkach zimowych to:

- rzeźba bieżnika, wyposażona jest w większą ilość lamelek (głębokich nacięć żeber bieżnika) poprawiająca przyczepność poprzez większą elastyczność czoła bieżnika, tym samym lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni.

- rowki bieżnika są zazwyczaj szersze, umożliwiające samooczyszczenie ze śniegu i błota, ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego. Ostatnio coraz częściej producenci opon stosują rzeźby asymetryczne.

- W Polsce nie ma określonych terminów, od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy je zdejmować. Zależy to od warunków atmosferycznych oraz rejonu, w jakim pojazd eksploatujemy.

- Nie wskazane jest stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Umożliwi to nam lepsze przyspieszanie ale niestety spowoduje problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania (na podstawie prób testowych, popartych analizą teoretyczną kierowalności i stateczności).

- Guma bieżnika jest bardziej miękka w porównaniu do opon letnich zapewniając wraz ze spadkiem temperatury w miarę dobrą przyczepność. Guma opon letnich przy temperaturach zbliżonych do ujemnych i ujemnych twardnieje powodując odczuwalny spadek przyczepności szczególnie na mokrej nawierzchni,

- Na nawierzchniach typowo zimowych tzn. ubity zmrożony śnieg przyczepność opon letnich spada raptownie nie gwarantując skutecznego kierowania, hamowania ani przyspieszania. W ostatnich latach producenci opon dodają do gumy bieżnika specjalną krzemionkę, poprawiającą przyczepność. Guma takich opon zachowuje dłużej dobre cechy trakcyjne w warunkach zimowych w porównaniu do opon bez takich dodatków.

- Ogumienie uniwersalne (błotno-śniegowe) oznaczone jako M+S, jeżeli jest dostępne, zapewnia średnie warunki eksploatacji zimą i latem. W trudniejszych warunkach zimowych np. góry kopny śnieg, opony takie nie zawsze spełniają nasze oczekiwania. Chyba, że mamy w bagażniku łańcuchy, na których jednak nie można przekraczać 50 km/h, a jazda na nawierzchni oczyszczonej ze śniegu i błota nie jest zbyt komfortowa.

Powrót na górę strony