Po pierwsze człowiek…
Wczoraj, na jednym z wiaduktów w Gdyni, doszło do dramatycznej sytuacji, która spowodowała zaangażowanie policjantów i innych służb ratowniczych w interwencję ratującą życie. Na czas pracy policjantów zablokowano ruch na obwodnicy na kilka godzin. Dzięki umiejętnościom policyjnego negocjatora i pomocy policyjnego psychologa sytuacja została rozwiązana bez użycia siły, a osoba, która stanęła na krawędzi, została bezpiecznie przekonana do zejścia i przekazana pod opiekę lekarzy.
Negocjatorzy.
W województwie pomorskim jest ich 21. Nie ma znaczenia, czy zagrożone jest życie sprawcy, czy ofiary. Oni zawsze jadą ratować człowieka.
Negocjatorzy policyjni w dużej mierze działają nieetatowo, równocześnie z wykonywaniem innych, codziennych obowiązków. Są to policjanci, którzy na co dzień pełnią zwykłą służbę. Mogą pracować w drogówce, sztabie, prewencji lub na kierowniczym stanowisku. Gdy zespół wysyłany jest do konkretnego zdarzenia, bez względu na to, czy aktualnie są na służbie, czy nie, muszą ruszyć do pracy.
Robią to nie dla pieniędzy i rozgłosu, ale z potrzeby serca, żeby ratować ludzkie życie i zdrowie. Muszą działać szybko i zdecydowanie, bo często od ich działań zależy życie drugiego człowieka.
Dlatego też wczoraj wieczorem staranne wyszkolenie i praca policyjnych negocjatorów doprowadziły do uratowania będącego w kryzysie emocjonalnym 37- letniego mężczyzny, który stanął na krawędzi wiaduktu nad ruchliwą jezdnią. Policjanci podczas kilkugodzinnych negocjacji uspokoili mężczyznę i wyciszyli jego emocje, dzięki czemu trafił na konsultację do szpitala, gdzie otrzymał niezbędną pomoc.
Zadania negocjatorów oparte są na zarządzeniu Komendanta Głównego Policji z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie form i metod wykonywania negocjacji policyjnych, a negocjatorami mogą być jedynie funkcjonariusze, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenie w tym zakresie. Jak sami o sobie mówią, są jedną drużyną, która gra do jednej bramki, nie ma tutaj miejsca na indywidualizm.
Praca negocjatora nie zna pory dnia i nocy. Telefon może zadzwonić w każdym momencie doby, kiedy zaistnieje konieczność powołania zespołu negocjacyjnego. Taki zespół musi liczyć co najmniej trzech funkcjonariuszy, aby skutecznie przeprowadzić działania. W przypadku, gdy sytuacje są szczególnie trudne tak jak ta, która miała miejsce w Gdyni, negocjatorzy konsultują profil sprawcy sytuacji kryzysowej z psychologiem, który jest włączony w pracę zespołu, aby osiągnąć zamierzony efekt.
Praca negocjatorów to nie tylko rozmowa z osobą, która jest w kryzysie emocjonalnym. To także obsługa zdarzeń, gdzie mogą być użyte niebezpieczne narzędzia i materiały wybuchowe, ale też uprowadzenia dla okupu. Negocjacja jest bowiem efektywną i bezpieczną formą rozwiązywania sytuacji kryzysowych, w których nie jest konieczne użycie siły. Funkcjonariusze powoływani do zespołów negocjacyjnych odbywają szereg szkoleń w tym obejmujące prowadzenie negocjacji na wysokości oraz komunikację interpersonalną.
Policyjni negocjatorzy odgrywają kluczową rolę w sytuacjach kryzysowych, gdzie niezbędne jest łagodzenie napięcia oraz nawiązywanie komunikacji z osobami w trudnych sytuacjach. Ich praca wymaga nie tylko specyficznych umiejętności, ale także odpowiednich predyspozycji, które pomagają w skutecznym zarządzaniu kryzysem.
Historia negocjatorów policyjnych w Polsce rozpoczęła się na przełomie lat 80 i 90. W Polsce pierwsze szkolenia negocjatorów odbyły się na początku lat 90, a pierwsza sekcja negocjacji powstała 1 września 1991 roku w Wydziale Antyterrorystycznym Komendy Stołecznej Policji. W 1994 roku polscy policjanci zostali wysłani na szkolenie z zakresu negocjacji do USA. Po ich powrocie do kraju rozpoczęto tworzenie systemu szkolenia dla negocjatorów policyjnych. Rozpoczęły się one w 1996 roku. W latach 1996-97 przeszkolono 110 negocjatorów.
Po 2000 roku w każdym województwie powstały stanowiska koordynatorów, którym podlegają policjanci-negocjatorzy.
Mottem policyjnych negocjatorów jest „Po pierwsze człowiek”.
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli dzieje się coś złego i wiesz, że czyjeś życie i zdrowie jest zagrożone, zadzwoń pod numer alarmowy 112 i postaraj się przekazać służbom lokalizację miejsca, w którym znajduje się ktoś potrzebujący pomocy. Pamiętaj, w takich sytuacjach ogromne znaczenie ma czas.
Korzystaj z bezpłatnych telefonów pomocowych, takich jak m.in.:
116 123
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych, czynny 7 dni w tygodniu od 14:00 do 22:00
800 70 2222
Całodobowe centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym
116 111
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę
800 12 12 12
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, czynny 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę