Kolejni mieszkańcy stracili pieniądze przez oszustów internetowych
W ostatnim czasie zakupy i sprzedaż oraz opłaty za pośrednictwem Internetu rozwijają się dość dynamicznie. Coraz więcej osób korzysta z zakupów online, gdyż są one szybkie i wygodne. Dodatkowo niektórzy mieszkańcy szukają ofert, w których chcą jak najszybciej pomnożyć oszczędności. Niestety, ułatwia to również aktywną działalność oszustom, m.in. tym, którzy za pośrednictwem ofert kupna/sprzedaży wyłudzają pieniądze. Zachowanie czujności i ostrożności, przy każdej dokonywanej transakcji, uchroni nas od stania się ofiarą oszustwa internetowego.
We wtorek do Komendy Powiatowej Policji w Kościerzynie zgłosiła się 56-letnia mieszkanka powiatu kościerskiego. Powiadomiła o oszustwie internetowym, w wyniku którego straciła blisko 180 tys. zł. Przestępstwo polegało na zainwestowaniu swych oszczędności w krypto waluty.
Drugie oszustwo zostało zgłoszone przez 65-latka, mieszkańca powiatu. Sprawcy zaproponowali poszkodowanemu za pośrednictwem jednego z komunikatorów inwestycje w akcje firm. Mężczyzna musiał tylko wpłacić ze swego konta pieniądze w kwocie 50 tys. zł i przekazać oszustowi. Niestety 65-latek dał się namówić i stracił oszczędności.
Trzecie oszustwo miało miejsce 30.10.2024 r. i zostało zgłoszone przez 47-latka z powiatu kościerskiego. Polegało na tym, że do mężczyzny zadzwonił oszust podający się za funkcjonariusza Policji i oznajmił, że pieniądze poszkodowanego są zagrożone, a następnie zainstalował złośliwe oprogramowanie. 47-latek stracił 40 tys. zł.
W tych sprawach funkcjonariusze prowadzą postępowanie. Każdy, kto korzysta z przelewów internetowych powinien mieć świadomość o działalności oszustów, którzy stale opracowują różne sposoby na nieprawne zdobycie pieniędzy. Najpierw starają się zdobyć zaufanie, a następnie proszą o pieniądze. Po otrzymaniu ich, kontakt z oszustami się urywa. Najczęściej do wyłudzenia pieniędzy dochodzi za pośrednictwem ofert kupna/sprzedaży.
Jak sprawcy działają?
Na portalu aukcyjnym oszuści zamieszczają bardzo atrakcyjną ofertę kupna, która jest okazją wśród pozostałych. Zainteresowani myślą, że kontaktują się ze sprzedawcą, by dokonać zakupu, tymczasem to jest oszust, który chce jak najszybciej otrzymać pieniądze. Oszuści bardzo umiejętnie podchodzą do klienta i są w stanie przekonać go do płatności z góry lub wpłaty zaliczki, wykorzystując jego nieświadomość i brak ostrożności w sieci. Istotny jest sposób realizowania płatności za towar. Nowe technologie, które ułatwiają nam codzienne życie, są także wykorzystywane przez przestępców, dlatego bardzo łatwo stać się ofiarą oszustwa internetowego.
Policja apeluje o zachowanie rozwagi w trakcie zakupów online. Prosimy, by starać się korzystać ze sprawdzonych stron. Zawsze sprawdzajmy możliwe metody płatności oraz dane kontaktowe sprzedawcy. Unikajmy płatności z góry bądź dokonujmy jej tylko na sprawdzonych i zaufanych portalach. Patrzmy na opinie zarówno o sprzedawcy, jak i sklepie. Nie wierzmy w superoferty i unikajmy zakupu przedmiotów o rażąco niskiej cenie. Zachowujmy korespondencję ze sprzedawcą. Nigdy nie udostępniajmy żadnych swoich haseł dostępowych. W przypadku zamawiania sprzętu elektronicznego, pytajmy o dołączenie oryginalnego oprogramowania oraz instrukcji obsługi. Gdy otrzymamy wiadomość od sprzedawcy, nie wchodźmy na stronę sklepu bądź firmy za pomocą przysłanego linku. Na stronę sklepu lub firmy zawsze wchodźmy, wpisując samodzielnie jej adres w przeglądarkę internetową.
Zachowajmy czujność i ostrożność. Nie dajmy się okraść w sieci.
Każde oszustwo internetowe można zgłosić na Policję. Należy pamiętać, by zabrać ze sobą dokumentację tj.:
- datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
- nazwę i numer konta sprawcy oszustwa-sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres,
- sposób dokonania zapłaty i kwota.