O cyberzagrożeniach z kadrą pedagogiczna z Turcji i Włoch
Lęborska policjantka zajmująca się profilaktyką społeczną przeprowadziła dziś z nauczycielami z Turcji i Włoch wykład na temat sposobów przeciwdziałania cyberzagrożeniom. Spotkanie odbyło się w Społecznej Językowej Szkole Podstawowej LTO w Lęborku, uczestniczącej w projekcie Erasmus +.
Policjantka z lęborskiej komendy Policji, zajmująca się profilaktyką społeczną, odpowiedziała na zaproszenie dyrekcji Społecznej Językowej Szkole Podstawowej LTO w Lęborku do przeprowadzenia wykładu na temat cyberzagrożeń. Odbiorcą była kadra pedagogiczna z Turcji oraz Włoch, uczestnicząca w projekcie Erasmus + o tematyce cyberuzależnień i cyberprzemocy. Funkcjonariuszka przygotowała prezentację, za pomocą której omówiła zjawisko cyberprzestępczości i główne funkcje Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) – jednostki organizacyjnej Policji odpowiedzialnej za realizację na obszarze całego kraju zadań w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępstw popełnionych przy użyciu systemu informatycznego, systemu teleinformatycznego lub sieci teleinformatycznej oraz zapobiegania tym przestępstwom, a także wykrywania i ścigania sprawców tych przestępstw jak również wspierania w niezbędnym zakresie jednostek organizacyjnych Policji w rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu cyberprzestępczości. Następnie policjantka podkreśliła, że bardzo ważną rolę w przeciwdziałaniu cyberprzestępczości odgrywają działania profilaktyczne, nawiązując do utworzenia w 2015 roku przez Komendę Główną Policji w każdej jednostce terenowej stanowisk ds. profilaktyki społecznej. Zajmujący je odpowiednio przeszkoleni funkcjonariusze prowadzą działania profilaktyczne w wielu obszarach poprzez m.in. spotkania informacyjno – edukacyjne z dziećmi i młodzieżą szkolną oraz seniorami. Skupiając się na działaniach pomorskiej Policji policjantka przedstawiła m.in. założenia pilotażowego projektu edukacyjnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku pn. „Bezpieczny Nastolatek w Świecie Cyfrowym”, prowadzonego w roku szkolnym 2023/2024, którego adresatami byli uczniowie klas VIII szkół podstawowych z terenu naszego województwa. Pośrednim celem projektu było rozwinięcie kompetencji krytycznego myślenia w sytuacji wystąpienia cyberzagrożenia, a także nauka bezpiecznego korzystania z nowych technologii, jak również przekazanie informacji na temat instytucji udzielających wsparcia w tym obszarze. Zakończeniem projektu był konkurs wojewódzki dla uczniów, polegający na stworzeniu 60-sekundowego spotu edukacyjnego na temat bezpieczeństwa w świecie cyfrowym. Wykład zakończył się omówieniem obowiązującego Polsce od 1 września 2022 roku aktu prawnego, jakim jest ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, regulująca kwestie prawne związane z odpowiedzialnością karną i postępowaniem w sprawach nieletnich.
Po wykładzie przyszedł czas na wymianę międzynarodowych doświadczeń w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy.