Wiadomości

KAMPANIA SPOŁECZNA UŻYJ WYOBRAŹNI”

Data publikacji 05.08.2009

„Użyj wyobraźni to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości najbardziej zagrożonych użytkowników dróg.

Użyj wyobraźni to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Inicjatorem programu jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego partnerami największe podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU. Kampania wspierana jest przez patronów medialnych: onet.pl, PAP, portal nadrogach.pl, blog.pl, a zorganizowana dzięki zaangażowaniu pro publico bono agencji reklamowej BBDO Warszawa.

Użyj wyobraźni to program o charakterze prewencyjnym, który zwraca uwagę społeczną na nieodpowiedzialne zachowania na drodze oraz buduje świadomość zagrożeń, jakie niosą za sobą: nadmierna prędkość i brawura kierowców. Program stara się uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, że skutki ich nieodpowiedzialnych zachowań mają szerokie konsekwencje - nie dotyczą tylko samych sprawców kolizji i wypadków, ale dotykają również innych użytkowników dróg, którzy często stają się niewinnymi ofiarami tych zdarzeń. Kampania rozpoczęła się w kwietniu br. akcją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów i została z dużym zainteresowaniem przyjęta przez środowisko, które niezwykle emocjonalnie zaangażowało się w społeczną dyskusję wokół problemu.

Obecnie rozpoczyna się drugi etap kampanii, w którym inicjatorzy i partnerzy programu zwracają się do młodych kierowców i zachęcają ich do eliminowania niebezpiecznych zachowań na drodze oraz do używania wyobraźni podczas kierowania pojazdami. Statystycznie, każdego dnia ,,młodzi kierowcy powodują wypadki, w wyniku których giną 3 osoby. Najczęstszym powodem wypadków jest brawurowa jazda i brak doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, a motywem bywa chęć zaimponowania rówieśnikom.

Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak - biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych - to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami. Z danych za 2008 r. wynika, że w tej kategorii wiekowej wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi aż 22,03, podczas gdy odpowiednio dla kierowców w wieku 25-39 lat -14,61, w wieku 40-59 lat - 8,92, a w wieku 60 lat i powyżej wynosi 4,86. W 2008 r. kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata spowodowali 9357 wypadków, w których zginęło 1018 osób, a 13 588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej - w 2007 r.

Najwięcej wypadków, których bezpośrednimi sprawcami są młodzi kierowcy, ma zwykle miejsce w lecie - w ubiegłym roku był to sierpień, a ich liczba gwałtownie wzrastała w weekendy. Kampania Użyj wyobraźni skierowana jest do grupy młodszych odbiorców, dlatego w reklamie wykorzystano język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach, mają zainteresować, zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami.

Sercem komunikacyjnym kampanii, podobnie jak w pierwszym jej etapie, jest strona www.uzyjwyobrazni.pl. Jest to podstawowe narzędzie interaktywne służące wymianie opinii i informacji pomiędzy organizatorami akcji a jej odbiorcami.
Na stronie dostępne są m.in. projekty plakatów i bannery. Niestandardowe, intrygujące, niekiedy kontrowersyjne rozwiązania kreatywne mają za zadanie sprowokować dyskusje o problemie wśród młodych ludzi.

Zaplanowane działania w kampanii to plakaty, rozwieszane w miejscach uczęszczanych przez naszą grupę docelową - są to puby, dyskoteki , szkoły jazdy, billboardy w całej Polsce, akcje ambientowe (grafiki na parkingach) , prasa , Internet , spot TV. Równolegle, w czasie gdy będzie trwała kampania, policjanci ruchu drogowego zintensyfikują działania kontrolne wobec użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo. Będą oni propagować zgodne z prawem kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze wskazując jednocześnie na skutki brawurowej jazdy. Wszystkie nasze działania podporządkowane są jednemu celowi - aby wypadków i ofiar było mniej.
Powrót na górę strony