EKOPOLICJA 2013 - ETAP III

Dnia 02.08.2017 r. - przeniesiono do archiwum

 

Komenda Wojewódzka Policji zakończyła realizację projektu „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III” dofinansowanego ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Planowany koszt kwalifikowany zadania wynosił: 625 000,00 zł, z czego dofinansowanie 500 000,00 zł. W pierwotnej wersji projekt zakładał demontaż 17 wycofanych
z eksploatacji, podziemnych, jednopłaszczowych zbiorników na paliwa płynne, następnie ich utylizację oraz działania związane
z rekultywacją gruntu, w którym posadowione były zbiorniki.

 

 

 

Dzięki oszczędnościom przetargowym służby techniczne Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku dokonały rozpoznania oraz analizy potrzeb w zakresie utylizacji nie ujętych wcześniej w projekcie zbiorników, wycofanych z eksploatacji
i przeznaczonych do utylizacji. W sumie wydołowano i zutylizowano 25  zbiorników o łącznej pojemności 257 000 l,
w 13 lokalizacjach.

 

Tabela nr 1 Zbiorniki zutylizowane w ramach projektu „Ekopolicja 2013 – Etap III”

Lp.

Lokalizacja

Wydołowane zbiorniki

Razem

1.

BYTÓW

1 szt. - 10 m3

1

2.

MIASTKO

1 szt. - 10 m3

1

3.

TCZEW

1 szt. 10 m3 ,  1 szt. - 5 m3,   1 szt. -3 m3

3

4.

WEJHEROWO

1 szt. 10 m3 ,  1 szt. - 5 m3

2

5.

CHOJNICE

1 szt. - 20 m3,  1 szt. - 10 m3

2

6.

KOŚCIERZYNA

2 szt. -  10 m3 , 1 szt. -   3 m3

3

7.

SZTUM

1 szt. - 5 m3

1

8.

PRUSZCZ GDAŃSKI

1 szt. 10 m3 ,  1 szt. - 5 m3

2

9.

NOWY DWÓR GDAŃSKI

1 szt. 10 m3 ,  1 szt. - 3 m3

2

10.

RUMIA

2 szt. - 5 m3,

2

11.

SŁUPSK

2 szt. -  10 m3

2

12.

LĘBORK

1 szt. - 20 m3, 1 szt. - 10 m3,    1 szt. - 3 m3

3

13.

PUCK

1 szt. - 60 m3

1

 

25

 

W sumie odzyskano do obrotu wtórnego 16.359,80 kg złomu metalowego. Dochody ze sprzedaży złomu Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku jako jednostka budżetowa określona w art. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2009 Nr 157 poz. 1240, z późn. zm.) odprowadziła na rachunek budżetu państwa

Projekt przyniósł oszczędności finansowe. Ostateczna wartość projektu wyniosła 460 910 zł, z czego dofinansowanie otrzymane z WFOŚiGW w Gdańsku - 367 351,00 zł.

 

Efekty rzeczowe i ekologiczne osiągnięte w projekcie pt. „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III” przedstawiono w tabeli nr 2.

 

Tabela nr 2   Opis efektów rzeczowych i ekologicznych  - „EKOPOLICJA 2012 – ETAP III”

Osiągnięte efekt rzeczowe

Osiągnięte efekty ekologiczne

- Uzyskanie dofinansowania na realizację projektu

- Zbadanie gleby w miejscach posadowienia zbiorników

- Utylizacja 25 zbiorników

- Odzyskanie do ponownego obrotu złomu metalowego w ilości 16.359,80 kg złomu metalowego

- Oszczędności finansowe uzyskane w projekcie - 132 649 zł, które zwrócono WFOŚiGW, mogą zostać wykorzystane na inne zadania zw. z ochroną środowiska

- Usunięcie 25, wycofanych z eksploatacji, podziemnych zbiorników paliwowych wraz z całą infrastrukturą, przyłączami i innymi elementami infrastruktury byłych stacji paliw/punktów dystrybucji paliw o łącznej pojemności 257 m3

- Nie dopuszczenie do degradacji środowiska i zniszczeń ekologicznych poprzez wydołowanie i utylizację zbiorników – badania gleby wykazały brak skażeń substancjami ropopochodnymi

- Utylizacja 25 zbiorników podziemnych z możliwością ponownego wykorzystania stali, z której zostały wykonane, w ilości 16.359,80 kg

- kontynuacja realizacji polityki ekologicznej pomorskiej Policji

 

 


W dniu 04 marca 2013 roku Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku podpisała umowę nr WFOŚ/pjb/376/45/2013 z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku na realizację zadania: „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III”.


Wartość projektu; 625 000 zł.

Dofinansowanie: 500 000 zł.

 



W latach 2011-2012 Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku zrealizowała projekty związane z ochroną środowiska. Kontynuacją ekologicznej polityki pomorskiej policji jest projekt pt.: „EKOPOLICJA 2013 – ETAP III”.

Celem projektu jest demontaż podziemnych, jednopłaszczowych zbiorników na paliwa płynne, następnie ich utylizacja oraz działania związane z rekultywacją gruntu, w którym posadowione były zbiorniki. W sumie na terenie województwa pomorskiego znajduje się 17 nieeksploatowanych zbiorników podziemnych o łącznej pojemności 194 000 litrów. W tabeli nr 1 przedstawiono lokalizację, ilość zbiorników, pojemności oraz datę produkcji zbiorników.

 

Tabela 1: Informacje o zbiornikach paliwowych na terenie woj. pomorskiego

Lp.

Lokalizacja zbiornika

Pojemność

Ilość (łącznie)

Rok produkcji

1.

Komenda Powiatowa Policji w Pruszczu Gdańskim

10 000 l

5 000 l

2 szt.

1967

2.

Komenda Powiatowa Policji w Chojnicach

10 000 l

20 000 l

2 szt.

1969

1972

3.

Komenda Powiatowa Policji w Nowym Dworze Gdańskim

3 000 l

10 000 l

2 szt.

1975

4.

Komenda Powiatowa Policji w Kościerzynie

10 000 l

10 000 l

3 000 l

3 szt.

1967

1967

1967

5.

Komenda Powiatowa Policji w Sztumie

5 000 l

1 szt.

1976

6.

Komenda Miejska Policji w Słupsku

10 000 l

2 szt.

1976

1979

7.

Komisariat Policji w Rumi

5 000 l

1 szt.

1967

1989

8.

Komenda Powiatowa Policji w Lęborku

20 000 l

10 000 l

3 000 l

3 szt.

1970

1970

1972

9.

Komenda Powiatowa Policji w Pucku

60 000 l

1 szt.

1989

 

194 000 l

17 szt.

1967-1989

Do 31 grudnia 2013 r. wszystkie zbiorniki na paliwa płynne w bazach i stacjach paliw, podlegające dozorowi technicznemu zgodnie z ustawą o dozorze technicznym i aktami wykonawczymi do niej, będą musiały spełniać warunki techniczne, jakie są wyszczególnione w dwóch rozporządzeniach ministra gospodarki 1:

  1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. 2005 nr 243 poz. 2063 z późn. zm.)2
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 września 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych (Dz.U. 2001 nr 113 poz. 1211, z późn. zm.3

Komenda Wojewódzka Policji w Gdańsku sprawuje nadzór nad eksploatacją infrastruktury technicznej garnizonu pomorskiego. Jednostki terenowe takie jak: komendy powiatowe, miejskie oraz komisariaty policji posiadały w przeszłości stacje paliw lub punkty dystrybucji paliw wyposażone w zbiorniki podziemne do przechowywania paliw.

Najstarsze ze zbiorników wyprodukowane zostały ponad 45 lat temu, w technologii jednopłaszczowej. Użytkowane były okresie od lat 60 do 2004 roku. Zbiorniki wraz z infrastrukturą techniczną nie spełniały wymogów technicznych stawianych im przez aktualnie obowiązujące regulacje prawne, w związku czym były stopniowo wycofywane z eksploatacji. Po wycofaniu
z użytkowania zostały one zabezpieczone poprzez wypompowanie przechowywanych w nich paliw płynnych i ponowne napełnienie wodą, piaskiem lub wodą z piaskiem.

Realizacja projektu przyniesie mierzalne efekty ekologiczne – prezentacja w tabeli nr 2.

Tabela 2 – planowane efekty ekologiczne

Lp. Planowany efekt ekologiczny 
1. Usunięcie 17, wycofanych z eksploatacji, podziemnych zbiorników paliwowych wraz z całą infrastrukturą, przyłączami
i innymi elementami infrastruktury byłych stacji paliw/punktów dystrybucji paliw, o łącznej pojemności 194 metrów sześciennych 
2. Utylizacja 17 zbiorników podziemnych z możliwością ponownego wykorzystania stali, z której zostały wykonane, w ilości około 25 000 kg złomu metalowego 4 
3. Rekultywacja gruntu polegająca na wymianie około 1 600 metrów sześciennych 

Usunięcie zbiorników i rekultywacja gruntu wpłynie bezpośrednio na poprawę stanu środowiska w województwie pomorskim oraz pośrednio na zapewnienie bezpieczeństwa ekologicznego mieszkańców – zgodnie z celami i zadaniami strategii Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku (WFOŚiGW w Gdańsku)5

Koszt kwalifikowany zadania wynosi: 625 000,00 zł, z czego 500 000,00 zł (80%) to środki pozyskane z WFOŚIGW
w Gdańsku.

Środki na realizację projektu pozyskane zostały przez Zespół Funduszy Pomocowych Komendy Wojewódzkiej Policji
w Gdańsku, który wykonuje zadania związane z pozyskiwaniem środków finansowych, współpracując w tym zakresie
z organami administracji rządowej i samorządowej (oraz różnymi instytucjami i organizacjami).

W następnych latach KWP w Gdańsku planuje realizacje kolejnych projektów związanych z ochroną środowiska.


1http://www.udt.gov.pl/HTML/files/file/Modernizacja%20zbiornikow%20paliwowych.pdf.
2Najnowsza aktualizacja prawna - Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie - Dz.U. 2012 nr 0 poz. 1479
3Akt ten nałożył obowiązek rejestracji eksploatowanych zbiorników w Urzędzie Dozoru Technicznego (UDT). We wcześniejszym okresie czasu eksploatację, użytkowanie, a także nadzór i kontrolę w tych kwestiach regulowały przepisy resortowe.
4Wyliczeni na podstawie : www.pg.gda.pl/chem/katedry/.
5Strategia działania WFOŚiGW w Gdańsku,http://www.wfosigw-gda.pl/biura/wfos/page_download/59/Strategia_2009-2012.pdf

  • Zdjecie
  • Zdjecie
  • Zdjecie
Powrót na górę strony