kom. Euzebiusz Tusk
Kierownik Sekcji Mechanoskopii i Broni
tel. 47 741 48 62
Badania mechanoskopijne - badania prowadzone są zgodnie z procedurami badawczymi:
- „Badania śladów mechanoskopijnych”
- „Badanie oznaczeń identyfikacyjnych”
1) Metodami niszczącymi: metody chemiczne z użyciem odczynników, metody mechaniczne przy użyciu typowych narzędzi np: brzeszczot, młotek, przecinak, metody termiczne polegające na wygrzewaniu pól numerowych przy użyciu zestawów gazów technicznych;
2) metodami nieniszczącymi: metody optyczne z wykorzystaniem mikroskopów oraz metody nieinwazyjne z zastosowaniem dostępnych w LK KWP w Gdańsku urządzeń diagnostycznych, defektoskopu stałomagnetycznego, przyrządu do pomiaru grubości powłoki lakierniczej ETG.
UWAGA: Badania wkładek, oznaczeń identyfikacyjnych, zamków i stacyjek samochodowych są badaniami niszczącymi.
Badania broni i balistyka - Badania przedmiotów o charakterze amunicji do broni palnej oraz badania urządzeń o charakterze broni palnej wykonywane są zgodnie z obowiązującą metodykami badawczymi.
„Badanie przedmiotów o charakterze amunicji do broni palnej”
„Badanie urządzeń o charakterze broni palnej”.
Badania prowadzone są metodami niszczącymi, (mechanicznymi) przy użyciu typowych narzędzi np: brzeszczot, młotek, przecinak. Badania niszczące dotyczą amunicji strzeleckiej oraz w szczególnych przypadkach broni strzeleckiej.
2) metodami nieniszczącymi: metody optyczne z wykorzystaniem mikroskopów. Metody te dotyczą badań porównawczych amunicji strzeleckiej lub jej elementów oraz broni strzeleckiej.
Badania wypadków drogowych
a) rekonstrukcje wypadków drogowych:
- metody analityczne (oparte o zasady kinematyki i dynamiki, zachowania pędów, impulsów sił, metody specyficzne opracowane przez różne ośrodki badawcze na potrzeby określonych rodzajów wypadków drogowych);
- fotogrametria w celu odtworzenia na podstawie zdjęć rzeczywistego rozmieszczenia obiektów w terenie;
- komputerowe programy symulacyjne i wspomagające analizę przebiegu wypadku: „V-SIM”, „TITAN”, „PC-CRASH” wykorzystywane na potrzeby analizy ruchu i zderzeń pojazdów, analizy czasowo-przestrzennej, zobrazowania przebiegu wypadku;
- metody eksperymentalne na miejscu wypadku w celu ustalenia okoliczności mających znaczenie dla oceny przebiegu zdarzenia (np. określenie widoczności w określonych warunkach).
b) badania powypadkowe pojazdów:
badania prowadzone są zgodnie z procedurą badawczą "Badania powypadkowe pojazdów"
- badania o charakterze kryminalistycznym (ujawnianie i dokumentowanie śladów związanych z wypadkiem, pomiary deformacji nadwozi) – badania nieniszczące,
- badania o charakterze mechanicznym (ocena funkcjonowania poszczególnych podzespołów mechanicznych: układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego; ustalanie przyczyn ewentualnych uszkodzeń i ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu pojazdu; badania pasów bezpieczeństwa i żarówek pod kątem sprawności i śladów działania),
Badania powypadkowe wiążą się zwykle z demontażem części pojazdu, powstają czasem przy tym uszkodzenia, niemniej z reguły nie wykraczają poza te, które powstały w wyniku wypadku.
LK KWP w Gdańsku podczas badań powypadkowych pojazdów wykonuje badania urządzeń elektronicznych odpowiedzialnych za systemy bezpieczeństwa pojazdów – badania nieniszczące. Badania te prowadzone są w ograniczonym zakresie po konsultacjach z biegłym z zakresu badań wypadków drogowych.
Zdarza się jednak np. konieczność usunięcia blokady kierownicy i dochodzi do zniszczeń elementów, które podczas wypadku nie zostały uszkodzone – tego rodzaju metody stosowane są tylko w sytuacjach wyjątkowych i przy bardzo dużych zniszczeniach pojazdów. Badania żarówek samochodu mogą pociągać za sobą konieczność rozbicia bańki szklanej, czyli bezpowrotnego zniszczenia żarówki.
UWAGA: W LK KWP w Gdańsku nie są wykonywane badania stanów technicznych pojazdów, których masa całkowita przekracza 3,5t. Nie prowadzi się również badań stanów technicznych pojazdów o napędzie elektrycznym i hybrydowym.
c) badania odzieży i obuwia osób potrąconych – badania nieniszczące, jeśli nie zaistnieje konieczność zabezpieczenia fragmentu odzieży na potrzeby innych badań (np. fizyko-chemicznych),
d) badania wykresówek tachografów – badania nieniszczące.